<b>Gardens of the Anthropocene</b> // Jardines del Antropoceno

Authors

  • Tamiko Thiel

DOI:

https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2017.8.2.1890

Abstract

      Augmented Reality Installation in public space by Tamiko Thiel, 2016 – 2017: http://tamikothiel.com/gota/. Originally commissioned for the Seattle Art Museum Olympic Sculpture Park in summer 2016. The augmented reality (AR) installation Gardens of the Anthropocene posits a science fiction future in which native aquatic and terrestrial plants have mutated to cope with the increasing unpredictable and erratic climate swings. The plants in the installation are all derived from actual native plants in and around the Olympic Sculpture Park that are tolerant respectively to drought on land or to warming sea waters, and are therefore expected to adapt to the increasing temperatures to come. Beyond this actual scientific basis, however, the artwork takes artistic license to imagine a surreal, dystopian scenario in which plants are "mutating" to breach natural boundaries: from photosynthesis of visible light to feeding off of mobile devices' electromagnetic radiation, from extracting nutrients from soil to feeding off man-made structures, and to transgressing boundaries between underwater and dry land, between reactive flora and active fauna. Gardens of the Anthropocene has been eradicated in Seattle, but as the plants are native also to the San Francisco Bay Area, they have relocated to the Stanford University campus, between Memorial Auditorium and Hoover Tower, around the Hoover Fountain. Also, installations of red algae have been discovered on the East Coast of the USA, in Brooklyn, NY and Salem, MA. 

 

Resumen 

      Instalación de Realidad Aumentada en espacio público por Tamiko Thiel, 2016 – 2017: http://tamikothiel.com/gota/. Encargado originalmente para el Parque de Escultura Olímpica del Museo de Arte de Seattle en el verano de 2016. La instalación de realidad aumentada (RA) Jardines del Antropoceno plantea un futuro de ciencia ficción en el que las plantas acuáticas y terrestres nativas han mutado para lidia con los cambios climáticos cada vez más impredecibles. Todas las plantas de la instalación provienen de plantas nativas reales del Parque de Escultura Olímpica y sus alrededores, que son tolerantes a la sequía en tierra o a las aguas marinas cada vez más cálidas, y que por lo tanto se espera que se adapten a las temperaturas en aumento que están por venir. Sin embargo, más allá de esta base científica real, la obra artística se toma la licencia de imaginar un escenario surrealista y distópico en el que las plantas “mutan” para romper barreras naturales: desde la fotosíntesis de la luz visible hasta nutrirse de la radiación electromagnética de dispositivos móviles, desde extraer nutrientes del suelo hasta alimentar estructuras hechas por el hombre, y hasta transgredir fronteras entre el agua y la tierra seca, entre flora radiactiva y fauna activa. Jardines del Antropoceno ha desaparecido de Seattle, pero como las plantas también son nativas de la zona de la bahía de San Francisco, han sido recolocadas en el campus de la Universidad de Stanford, entre el Memorial Auditorium y la Torre Hoover, alrededor de la Fuente Hoover. Además, se han descubierto instalaciones de algas rojas en la Costa Este de EEUU, en Brooklyn, NY y Salem, MA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamiko Thiel

Tamiko Thiel is an internationally known visual artist and acknowledged pioneer in developing the dramatic and poetic capabilities of virtual reality (since 1994) and augmented reality (since 2010) to create spaces of memory for exploring social and cultural issues. Her work often deals with crossing boundaries, drawing extensively on her own cross cultural experiences as an American of mixed German and Japanese descent living between Japan, the US and Germany. Images of the garden as a lost paradise haunt many of her works, and issues of global warming and climate change are increasingly becoming a concern in her art practice.

Downloads

Published

2017-10-31

Issue

Section

Creative Writing and Arts