<b>Digital Games about the Materiality of Digital Games</b> // Juegos digitales sobre la materialidad de los juegos digitales

Authors

  • Josef Nguyen University of Texas at Dallas

DOI:

https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2017.8.2.1347

Keywords:

Digital games, materiality, responsibility, dwelling, fun // Juegos digitales, materialidad, responsabilidad, morada, diversión

Abstract

      This article investigates the potential for digital games to advance environmentally responsible attitudes by attending to their own material conditions, since the production, consumption, and disposal of games and the platforms on which they run enact ecological harm. I examine how Tomorrow Corporation’s puzzle game Little Inferno (2012) and Molleindustria’s political mobile game Phone Story (2011) address their own participation in ecological harm through rendering visible the very games themselves being played as material commodities. In doing so, they acknowledge their own complicity as well as that of their players in existing processes of environmental degradation. Moreover, both games challenge conventional expectations of fun as harmless or inconsequential, since this environmental destruction results from digital entertainment. I argue that digital games advancing environmentally responsible attitudes must address the ecological devastation tied to their materiality as well as support players in accepting responsibility for and remedying the harm players enact. Consequently, digital games of environmental responsibility must also question the dominant mode of fun that drives ecological devastation by reminding us that we dwell in a world where we need to be responsible for the fun we choose to have.

 

Resumen

      Este artículo investiga el potencial de los juegos digitales para fomentar actitudes responsables hacia el medioambiente atendiendo a sus propias condiciones materiales, ya que la producción, el consumo, y el desecho de los juegos y de las plataformas en las que funcionan representan daño ecológico. Examino cómo el puzle Little Inferno (2012) de Tomorrow Corporation y el juego político para móvil Phone Story (2011) de Molleindustria abordan su propia participación en el daño ecológico haciendo visible el que los juegos en sí mismos sean productos materiales. Al hacerlo, reconocen su propia complicidad, así como la de los jugadores en los procesos de degradación medioambiental. Además, ambos juegos desafían las expectativas convencionales de la diversión como algo inofensivo e intrascendente, ya que esta destrucción medioambiental resulta del entretenimiento digital. Argumento que los juegos digitales que promueven actitudes responsables hacia el medioambiente deben abordar la devastación ecológica vinculada a su materialidad, así como animar a los jugadores a que acepten su responsabilidad y corrijan el daño que hacen. En consecuencia, los juegos digitales con responsabilidad medioambiental deben también cuestionar la forma dominante de diversión que conlleva devastación ecológica recordándonos que vivimos en un mundo en el que necesitamos ser responsables de la diversión que elegimos tener.

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Author Biography

Josef Nguyen, University of Texas at Dallas

Josef Nguyen is an assistant professor of game studies at the University of Texas at Dallas. His research engages science and technology studies and media studies, focusing on the politics of play, toys, and games. His current research includes two major areas of investigation: contemporary debates regarding creativity, children, and digital media; digital play and the politics of consent.

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Published

2017-10-31

Issue

Section

Articles: Green Computer and Video Games