<b>Romancing the #BritishLandscape: Exertion as a Methodology for Re-binding with the ‘Out-there’</b> // Fabulando el #BritishLandscape: La extenuación como método para re-unirnos con lo ‘exterior’
DOI:
https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2015.6.2.664Keywords:
British Romanticism, Cynicism, herniation, landscape, parrhēsia, Romanticismo Británico, Escuela Cínica, ruptura, paisajeAbstract
Over the last four decades computer games have become ever more immersive and their environments ever more ‘real’ yet the environments had remained merely picturesque backdrops to the main action of the game. However, recent years have witnessed a shift with gaming software such as British Countryside Generator, which provides “aesthetically recognizable rural British landscapes” (Manaugh). Moving in the other direction is the gamification of the ‘real’ landscape as new technologies such as global positioning systems (GPS) and interfaces such as Strava gamify our athletic endeavours.
Through his art J.M.W. Turner generated a new approach to ‘seeing’ nature without dividing intelligent comprehension from the sensory experience. Despite Turner’s move and the potential re-readings offered by the digital there remains a reliance on binary division and static enframing of the senses in responses to landscape in the British visual arts, all of which enforces a perceived chasm between culture and nature. However, a new wave of British nature writing (e.g. Jamie) sensitively springing from the likes of Rachel Carson’s Silent Spring (1962), Richard Mabey’s Unofficial Countryside (1973) and the ecocritical vanguard of the 1990s has done much to challenge the myth that we humans are in command of, or above, nature.
Our relationship to the non-human urgently needs to be addressed on a wide front and our ties to landscape celebrated whilst being wary of the depth of the term nature. Through admixture of Cynic parrh?sia; the sense of reverie and wonder of British Romanticism; exertion; digital structuring; ecosophical principles and creative attunement, a herniation of the culture/nature divide may be achieved that leads to a deeper appreciation of how our lives are lived with(in) landscape.
Resumen
En las últimas cuatro décadas los videojuegos se han vuelto cada vez más inmersivos y sus entornos cada vez más “reales”, aunque sus escenarios pintorescos hayan seguido siendo simples fondos tras la acción principal del juego. Sin embargo, los últimos años han sido testigo de un cambio, gracias a nuevos videojuegos como British Countryside Generator, que proporciona “escenas estéticamente reconocibles de paisajes rurales británicos” (Manaugh). Por otro lado, se ha producido una ludificación de los paisajes “reales” en relación a las nuevas tecnologías, como los GPS y las interfaces como Strava, que también ludifican nuestros esfuerzos deportivos.
A través de su obra artística J.M.W. Turner generó una nueva forma de “ver” la naturaleza sin separar la comprensión inteligente de la experiencia sensorial. A pesar del avance de Turner y de las posibles relecturas ofrecidas por lo digital, en el panorama de las artes visuales británicas todavía existe una dependencia de la división binaria y el encuadre estático, lo cual refuerza la brecha que existe entre cultura y naturaleza. Sin embargo, una nueva ola de escritura británica centrada en la naturaleza (por ejemplo, Jamie: 2012) de la que brota la obra de Rachel Carson Silent Spring (1962), Unofficial Countryside (1973) de Ricarhd Mabey y la vanguardia ecocrítica de la década de los 90, han erosionado el mito que propugna que el ser humano controla y está por encima de la naturaleza.
Nuestra relación con lo no-humano necesita ser abordada con urgencia y deberíamos asimismo celebrar nuestros vínculos con el paisaje, conscientes de la hondura del término naturaleza. A través de la combinación de la parrh?sia de los cínicos, el sentido de la ensoñación y lo maravilloso del Romanticismo Británico, el esfuerzo físico, la estructuración digital, los principios ecosóficos y la armonía creativa podríamos conseguir suturar la brecha entre cultura/naturaleza. Y de este modo alcanzar una conciencia más profunda de cómo nuestras vidas son vividas con y en el interior del paisaje.
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