Narrating Disruptive Encounters in the Forest: Hunting, Animal Lives, and Ecology

Auteurs-es

  • Helga Braunbeck North Carolina State University

DOI :

https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2024.15.2.5357

Mots-clés :

hunting, anthropomorphism, Felix Salten, Horst Stern, Peter Wohlleben

Résumé

Over the last century, three popular writers and media personalities have written bestsellers and created TV programs in order to alert the general public to the suffering of wild animals as well as the deleterious effects on young trees caused directly or indirectly by hunting and forestry practices. Austrian journalist and writer Felix Salten published Bambi: A Story of Life in the Woods (1923), using a baby deer’s perspective. German journalist and literary author Horst Stern shocked the nation with his TV program Remarks about the Stag (1971), which shows the brutality of hunting; his 1989 Jagdnovelle (The Last Hunt) weaves together a hunter’s perspective with his prey animal’s experience. In recent years, German forester Peter Wohlleben has shifted the focus from animals to plants by publishing a series of popular books about the forest, starting with The Hidden Life of Trees (2015). This essay examines how Salten, Stern, and Wohlleben all humanize their animal and plant characters, including through a form of “critical anthromorphism” (Mossner)—and are criticized for it. They also incorporate ethology, i.e. observations of animal behavior and the forest environment, as well as scientific knowledge, as they attempt to evoke their audience’s empathy for their nonhuman characters. Hunting pressure and the violent disruption of the lives of the animals leads to an “ecology of fear” instead of an “ecology of subjects” that would align better with changing perceptions of “nature” (Soentgen). Ethical questions concerning the mass killing of Europe’s largest mammals remain as it does not succeed in reducing deer overpopulation or damage to the forest ecosystem, perpetuing Germany’s forest/game conflict.

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Biographie de l'auteur-e

Helga Braunbeck, North Carolina State University

Helga G. Braunbeck est titulaire de diplômes en littérature et linguistique allemande et anglaise de l'Université de Tübingen, de l'Université de l'Oregon à Eugene et de l'Université de Californie à Santa Barbara. Elle est professeur d'études allemandes à l'Université d'État de Caroline du Nord et a également été directrice des études internationales et doyenne adjointe aux études interdisciplinaires. Elle a publié deux livres: Autorschaft und Subjektgenese: Christa Wolfs Kein Ort Nirgends (1992) et Figurationen von Kunst, Musik, Film und Tanz: Intermedialität bei Libuše Moníková (2018). Son programme de recherche actuel se situe dans les sciences humaines de l’environnement, avec un accent particulier sur les études littéraires et culturelles contemporaines sur les plantes et les animaux. Des articles récemment publiés peuvent être trouvés dans les revues Literatur für Leser:innen, Humanities et Gegenwartsliteratur, ainsi que dans diverses collections. Elle est co-auteur de l’éditorial d’un numéro spécial de Green Letters sur « Arboreal Imaginaries » (2022). Ses articles couvrent des sujets tels que les aspects littéraires et culturels du jardinage, les arbres, les lichens, l'extractivisme du lignite, les sœurs, la nouvelle Moos de Klaus Modick, Christa Wolf, Libuše Moníková, le roman Technophoria de Niklas Maak, l'écologie de la chasse et de la forêt et la poétique de la troisième nature dans l'ouvrage de Poschmann et Kinsky.

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Publié-e

2024-10-30

Numéro

Rubrique

Articles:Disruptive Encounters.Concepts of care and Contamination out of Control